[iOS] Zombieville 2

Zombieville 1 var, som jag beskrivit i ett äldre inlägg, ingen höjdare. Enkelspårigt och idélöst tror jag var min slutgiltliga dom. Men uppföljaren har anlänt och det med en rejäl makeover!

Några av de största förändringarna som jag ser det är:


Varierande motstånd

Det finns nu fler typer av zombies. Zombies som sprängs, zombies med avståndsattacker mm. Dessutom har det lagts mycket mer möda på att göra spelet snyggt och varierande. Zombies dör på massvis med olika sätt och grafiken har fått sig en schysst boost i rätt riktning.

Större vapenutbud

Det första spelet hade ganska mycket vapen, men problemet var att det gick snabbt (och lätt) att samla ihop alla och efter det blev spelet snabbt tråkigt. Nu kan man uppgradera varje vapen i fem nivåer samt att ett flertal nya vapen lagts till. Utöver detta finns det en uppsjö av skills, som gör din karaktär bättre på att hantera vissa vapentyper, tåla mer stryk, springa snabbare och så vidare. Att köpa, uppgradera och skilla upp sig är dessutom otroligt dyrt, vilket gör att spelet tar lång tid att klara.

Tempot

Spelet har fått sig en total makeover i gameplay. Istället för att springa på en endimensionell gata och överleva så länge som möjligt skall man istället döda så mycket zombies som möjligt på en förbestämd tid. Till en början blir det lite en kamp för att överleva men då man har maxat alla sina vapen övergår det snabbt till en zombiejakt, där långa sekvenser av zombiedödande ger bonuspoäng. Det blir ett hektiskt, intensivt skjutande där minsta felsteg snabbt gör dig omringad och uppäten.

På det stora hela är jag imponerad över vilken förändring som Mika faktiskt lyckades göra med spelet och hur bra det blev i slutändan. Mitt första intryck var faktiskt att "fy fan va dyrt allting är". Och det var det faktiskt fram tills första patchen, som kom redan efter en vecka. Nu droppar zombies mycket mer pengar och varje drop är värd mycket mer, vilket gör att det EVIGA grindande som krävdes i början nu är mycket mindre tidsödande.

Till sist tänke jag prata om vilka "builds" jag testat hittils och mina tankar kring dem. Värt att säga kan vara att genom att köpa en ny karaktär, förutom att ändra utseende, egentligen bara gör att man kan tilldela dem olika "builds" och därmed slippa att behöva eqippa om vapen och skills mellan varje spel.



Shotgun

Ett måste för att hantera närgångna zombies i grupp. Ett fullt uppgraderat shotgun med tillhörande maxad "Huntsman" skill gör att man one-shottar vissa typer av zombies samt två-shottar allt utom den allra största (som kräver tre skott). På maxnivå har man hela 40 skott, vilket räcker länge. Gå absolut inte in i strid utan den här bössan =).

Dual Pistols (maxuppgraderad Pistol)

Den femte stjärnan dubblerar firing speed, vilket gör att vapnet i princip fungerar som ett automatvapen (fast man behöver trycka för varje skott). Absolut underbart vapen som fungerar på alla avstånd och har gott om ammunition. Jag använde detta väldigt länge men hittade snart en (bättre) ersättare. Självklart skall pistolerna serveras med maxad tillhörande skill (Peacemaker).

Assault Rifle

Pistolerna är som sagt bra men ett maxuppgraderat assault rifle gör jobbet snabbare och enklare. Man slipper trycka för varje skott och kan istället koncentrera sig på att stå på rätt ställen och röra sig framåt. Den enda drawbacken med Assault Rifle är att den ger mindre skada på kort avstånd, men guess what - då har man ju sin shotgun ;).

Minigun

Jag var ju bara tvungen att ge den en chans när jag ändå hade "Full auto"-skillen maxad. Min förhoppning var att den skulle kunna ersätta Assault Rifle. Den är ju trots allt dyrare! Men ack så fel jag hade. Visst, den låter häftigt och fixar biffen, men inte alls lika snabbt som Assault Rifle. Dessutom rör man sig långsammare med den equippad vilket gör att man lätt blir omringad. Tyvärr.

Med-kit

Man tar väldigt mycket skada i det här spelet och banorna blir bara längre och längre. För mig som är så dålig är möjligheten att kunna få tillbaka lite liv ett måste. Ganska billig att maxa också.

Ninja-build

Det här är ju också en sån där build som man bara måste testa. Maxuppgradera yxan till en katana, maxa Ninja (meleé-skada) och börja hacka. Man ger ganska mycket skada med svärdet men det är alldeles för dåligt på det stora hela. Kommer en zombie ovanifrån kan man inte slå på den utan att backa snett uppåt, samt att man blir träffad alldeles för ofta, vilket avbryter döda-sekvenser. Häftigt men inte så värst bra.

Jag har inte haft tid att testa alla de olika skillsen än (förutom de vapen-relaterade), men de som jag tycker fungerar bra är Sprint (rör dig snabbare) och Body Armor (ökat liv).



Betyget blir en 4/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0