[MTG] Senaste pimpet

Senaste tillskottet till leken.

4x Lotus Petal (jap, sign, nonfoil)
3x Chrome Mox (jap, nonfoil)
1x Empty the Warrens (jap, altered, nonfoil)



[MTG] Typhänder fortsättning 2

RUNDA 1

Vi håller följande hand:



Vi sitter inne på bra med mana men skulle behöva ett land till för runda två. Det finns vit mana till Silence, som dessutom genererar ett i storm. Förstarundan är ganska uppenbar eftersom vi bara kan spela Ponder, men vi kan även:
  • Spela petal för att kunna spela Silence i motståndarens runda. Detta är bra i mirrorn eller om man vet vilken lek man möter (mot ryck t.ex)

Det är dock ingenting jag hade gjort i duell ett. Ponder visar:


Det här var bra, men kräver viss planering för att gå smidigt. Vi räknar igenom vår mana och kommer fram till följande:

  • Två olikfärgade ritualer behöver två länder men ger 5 mana
  • Vi har potential att lägga både Silence och Chant samma runda men isåfall bara en ritual
  • Vi kan enkelt lura ut en eventuell kontring från motståndaren genom att spela en Silence/Chant utan att kunna vinna samma runda
  • Vi kan tidigast "gå loss" runda tre och då med Chant-backup och då med en (eventuell) mindre kontring från motståndaren och tre länder i spel

Jag väljer att lägga (från toppen) Gemstone > Chant > Fetch, och dra Gemstone.

Motståndaren spelar Forest > Noble Hierarch och passar turen.

RUNDA 2

Chansen finns att leken är dålig och inte spelar FoW, men det enklaste sättet att ta reda på det är att spela en Silence/Chant för att se reaktionen.

Vi drar Chant, spelar Gemstone och spelar Silence. Motståndaren FoW:ar och vi passar turen. En Chant till och vi är förmodligen igenom.

Motståndaren spelar Wooded Foothills och passar turen.

RUNDA 3

Vi drar en fetch och spelar Chant. Motståndaren kontrar med Spell Pierce och vi försätts i en mycket svårspelad situation, som uppstår otroligt ofta. Har motståndaren en kontring till? Ska jag "chansa" eller "backa"? Jag försöker tänka på följande i sådana situationer:

  • Försöker motståndaren luras? Det är dumt att ge mig en extra stormcount ifall jag skulle försöka gå loss. Om jag som combospelare alltid "chansar" i sånna här lägen är det ett dumt play. Å andra sidan kan det vara värt att kontra för chansen finns att jag "backar", trots att jag nu har chansen att vinna.
  • Om jag backar, så är det för att dra en ny disruption (duress, chant) och se om den kontras. Kontras den också är jag försatt i samma sits, fast med mindre liv. Chansen att dra en disruption måste dessutom vägas mot chansen att motståndaren drar ytterligare en kontring.
  • Är motståndaren uttappad?
  • Hur stor press ligger på brädet? Hur mycket tid har jag?

I det här fallet har jag inga cantrips, så det kan ta tid att hitta en ny disruption. Detta är egentligen det viktigaste jag tar hänsyn till, då jag behöver tur för att öka mina chansen att vinna längre fram i matchen. Har motståndaren en kontring på hand kommer jag klandra mig för att jag chansade, men för att ha varit säker på att vinna hade jag varit tvungen att dra två disruption och motståndaren inga.

Med dessa argument hade jag chansat. I verkligheten är jag inte lika säker, men det är väl tanken med den här övningen. CHANSA!

Resultatet blev 14 goblins.

[MTG] Typhänder fortsättning

Jag tänkte fortsätta inlägget där jag diskuterade ett par olika starthänder och svarade på frågan varesig man skulle mulla eller inte. Tanken med det här inlägget är att ta det ett steg till och gå igenom de val som uppstår under runda 1 och 2 i en vanlig duell. Premisserna är fortfarande:
  • Okänd motståndare
  • Turneringsspel
  • Vi håller de sju korten
  • Vi börjar
För en mer ingående analys av starthänder hänvisar jag till mitt tidre inlägg. För träningens skull håller jag händer som inte är helt optimala, men som man många gånger hade keepat bara för att ha sju kort.

RUNDA 1



Handen har potential i wish + LED och samtidigt ett disruption. Chansen vi har tagit ligger i våra cantripps, som så ofta är fallet. De val som måste göras i första rundan är:

  • Vilket land ska vi spela?
  • Ska vi duressa eller cantrippa först?
  • Om vi cantrippar - brainstorm eller ponder?
  • Ska vi spela ut LED?
Vi skall självklart spela UG sea. Det ger alla färger vi behöver, avslöjar inte vilken lek vi spelar och vi slipper förlora liv. Valet av vilken spell vi skall spela kräver lite eftertanke:
  • Duress ger oss information om vilken lek vi möter. Möter vi en lek utan kontringar vill vi veta det så snabbt som möjligt. Stor fördel med att spela duress första rundan är såklart att den inte blir kontrad av daze eller spell pierce.
  • Brainstorm avslöjar inte att vi spelar combo. Blir helt klart bättre ifall vi har fetch på hand, vilket vi inte har. Vi har heller ingenting "dåligt" på hand som vi vill lägga överst på libban.
  • Ponder avslöjar inte heller vilken lek vi spelar. Den gräver djupare än brainstorm och kan blanda om. Det verkar vara det bästa playet eftersom vi bara letar en "sorts" kort (ritualer) och inte har fetch på hand.
  • LED spelar jag bara ut ifall duressen visar att vi möter en hand med ryck (TA, Dredge, MonoB ..)
Runda ett blir alltså UG sea > Ponder. Ponder visar följande:



Ska vi blanda om eller behålla? De möljligheter som jag ser:

  • Behåller vi Infernal Tutor kan vi duplicera vår LED och fetcha i runda två för att sedan spela duress och gå loss i runda tre. Hittar vi en dark ritual blir den dessutom mycket bättre med en IT på hand. Visar motståndaren tecken på blå lek har vi även alternativet brainstorm + fetch i runda två.
  • Genom att välja Scalding Tarn följer vi samma plan men gömmer dessutom IT för eventuella ryck/probes.
  • Jag ser ingen fördel med att välja Ponder.
  • Att blanda om visar motståndaren att vi är i topdeck mode, men är ofta värt det när man spelar combo.
Det som är "bra" att topdecka ifall vi blandar om är bara Dark ritual (rit > duress > LED > wish > warrens) eftersom vi inte kan (t.ex) spela både duress och LEDx2 i runda två. Ifall motståndaren har mycket kontringar är det dessutom bättre att ha tre länder och ha en brainstorm än att topdecka ett kort och ha två länder.
Vi plockar fetchen och lägger IT på toppen.

Motståndaren spelar Flooded Strand och passar turen. Vi måste alltså förbereda oss på kontringar.

RUNDA 2

Hade motståndaren spelat Forest > Wild Nacatl eller Mountain > Goblin Lackey eller liknande hade jag duplicerat LED och sedan vunnit nästa runda. Istället står vi inför följande:
  • Ska vi spela duress eller brainstorm först?
  • Ska vi över huvud taget spela duress den här rundan?
  • Vad kan motståndaren hitta på?
Mina funderingar går så här:

  • Vi bör utnyttja brainstorm + fetch och hoppas på att kunna vinna så snabbt som möjligt. Kontras vår brainstorm sitter vi lite på pottkanten men kan då duressa och förhoppningsvis plocka två kontringar från motståndaren. För att undvika Daze spelar vi ut fetchen först.
  • Vi avslöjar (i princip) vilken lek vi spelar ifall vi inleder med duress vilket vi inte vill göra.
  • Det som motståndaren kan ha av värde är: FoW, Daze, Brainstorm, Spell Pierce, Spell Snare och (lite farligt) Stifle
Vi spelar Scalding Tarn och Brainstorm, som visar:


Följande val måste ses över:

  • Vilka två skall bort?
  • Ska vi fetcha den här rundan?
  • Bör vi spela en disruption nu när vi har två?
  • Hur snabbt kan vi vinna?
De samband och potentialer jag ser i vår nuvarande hand är:

  • En IT går till toppen. Det andra kortet är lite svårare - speciellt om vi skall fetcha den här rundan. Jag tror att vi får göra oss av med en tuta till och då behåller jag hellre IT än Wish.
  • Vi kan duressa den här rundan för att sedan spela ponder och eventuellt chant + vinst nästa runda
  • För att kunna duressa den här runda måste vi fetcha och således bli av med två av våra kort
För att hålla tempot uppe bör vi fetcha den här rundan och sedan spela Duress eller Ponder. Fetchar vi Volcanic Island och spelar Ponder är det inte säkert motståndaren listar ut att vi spelar combo. Fetchar vi Badlands och duressar är den risken större, men våra chansen att vinna ökar nog.

Jag lägger IT och Wish på toppen och fetchar Badlands, för att sedan spela Duress. Motståndaren har FoW, Spell Snare och en massa skräp (killar, plogar och länder). Vi plockar FoW och kan enkelt spela runt Snare med Chant.

Utgångsläget inför tredje rundan är kanon, med tre länder, Chant, ett kort från toppen (positivt) och Tuta + LED.

[SVM] Auktionsbilder

Auktionen hittar ni här: 

http://www.svenskamagic.com/torget/index.php?what=auktionen&ID=14770


Bilderna har ni här:



Säg till ifall ni vill se fler scans.

RSS 2.0