[MTG] Typhänder fortsättning

Jag tänkte fortsätta inlägget där jag diskuterade ett par olika starthänder och svarade på frågan varesig man skulle mulla eller inte. Tanken med det här inlägget är att ta det ett steg till och gå igenom de val som uppstår under runda 1 och 2 i en vanlig duell. Premisserna är fortfarande:
  • Okänd motståndare
  • Turneringsspel
  • Vi håller de sju korten
  • Vi börjar
För en mer ingående analys av starthänder hänvisar jag till mitt tidre inlägg. För träningens skull håller jag händer som inte är helt optimala, men som man många gånger hade keepat bara för att ha sju kort.

RUNDA 1



Handen har potential i wish + LED och samtidigt ett disruption. Chansen vi har tagit ligger i våra cantripps, som så ofta är fallet. De val som måste göras i första rundan är:

  • Vilket land ska vi spela?
  • Ska vi duressa eller cantrippa först?
  • Om vi cantrippar - brainstorm eller ponder?
  • Ska vi spela ut LED?
Vi skall självklart spela UG sea. Det ger alla färger vi behöver, avslöjar inte vilken lek vi spelar och vi slipper förlora liv. Valet av vilken spell vi skall spela kräver lite eftertanke:
  • Duress ger oss information om vilken lek vi möter. Möter vi en lek utan kontringar vill vi veta det så snabbt som möjligt. Stor fördel med att spela duress första rundan är såklart att den inte blir kontrad av daze eller spell pierce.
  • Brainstorm avslöjar inte att vi spelar combo. Blir helt klart bättre ifall vi har fetch på hand, vilket vi inte har. Vi har heller ingenting "dåligt" på hand som vi vill lägga överst på libban.
  • Ponder avslöjar inte heller vilken lek vi spelar. Den gräver djupare än brainstorm och kan blanda om. Det verkar vara det bästa playet eftersom vi bara letar en "sorts" kort (ritualer) och inte har fetch på hand.
  • LED spelar jag bara ut ifall duressen visar att vi möter en hand med ryck (TA, Dredge, MonoB ..)
Runda ett blir alltså UG sea > Ponder. Ponder visar följande:



Ska vi blanda om eller behålla? De möljligheter som jag ser:

  • Behåller vi Infernal Tutor kan vi duplicera vår LED och fetcha i runda två för att sedan spela duress och gå loss i runda tre. Hittar vi en dark ritual blir den dessutom mycket bättre med en IT på hand. Visar motståndaren tecken på blå lek har vi även alternativet brainstorm + fetch i runda två.
  • Genom att välja Scalding Tarn följer vi samma plan men gömmer dessutom IT för eventuella ryck/probes.
  • Jag ser ingen fördel med att välja Ponder.
  • Att blanda om visar motståndaren att vi är i topdeck mode, men är ofta värt det när man spelar combo.
Det som är "bra" att topdecka ifall vi blandar om är bara Dark ritual (rit > duress > LED > wish > warrens) eftersom vi inte kan (t.ex) spela både duress och LEDx2 i runda två. Ifall motståndaren har mycket kontringar är det dessutom bättre att ha tre länder och ha en brainstorm än att topdecka ett kort och ha två länder.
Vi plockar fetchen och lägger IT på toppen.

Motståndaren spelar Flooded Strand och passar turen. Vi måste alltså förbereda oss på kontringar.

RUNDA 2

Hade motståndaren spelat Forest > Wild Nacatl eller Mountain > Goblin Lackey eller liknande hade jag duplicerat LED och sedan vunnit nästa runda. Istället står vi inför följande:
  • Ska vi spela duress eller brainstorm först?
  • Ska vi över huvud taget spela duress den här rundan?
  • Vad kan motståndaren hitta på?
Mina funderingar går så här:

  • Vi bör utnyttja brainstorm + fetch och hoppas på att kunna vinna så snabbt som möjligt. Kontras vår brainstorm sitter vi lite på pottkanten men kan då duressa och förhoppningsvis plocka två kontringar från motståndaren. För att undvika Daze spelar vi ut fetchen först.
  • Vi avslöjar (i princip) vilken lek vi spelar ifall vi inleder med duress vilket vi inte vill göra.
  • Det som motståndaren kan ha av värde är: FoW, Daze, Brainstorm, Spell Pierce, Spell Snare och (lite farligt) Stifle
Vi spelar Scalding Tarn och Brainstorm, som visar:


Följande val måste ses över:

  • Vilka två skall bort?
  • Ska vi fetcha den här rundan?
  • Bör vi spela en disruption nu när vi har två?
  • Hur snabbt kan vi vinna?
De samband och potentialer jag ser i vår nuvarande hand är:

  • En IT går till toppen. Det andra kortet är lite svårare - speciellt om vi skall fetcha den här rundan. Jag tror att vi får göra oss av med en tuta till och då behåller jag hellre IT än Wish.
  • Vi kan duressa den här rundan för att sedan spela ponder och eventuellt chant + vinst nästa runda
  • För att kunna duressa den här runda måste vi fetcha och således bli av med två av våra kort
För att hålla tempot uppe bör vi fetcha den här rundan och sedan spela Duress eller Ponder. Fetchar vi Volcanic Island och spelar Ponder är det inte säkert motståndaren listar ut att vi spelar combo. Fetchar vi Badlands och duressar är den risken större, men våra chansen att vinna ökar nog.

Jag lägger IT och Wish på toppen och fetchar Badlands, för att sedan spela Duress. Motståndaren har FoW, Spell Snare och en massa skräp (killar, plogar och länder). Vi plockar FoW och kan enkelt spela runt Snare med Chant.

Utgångsläget inför tredje rundan är kanon, med tre länder, Chant, ett kort från toppen (positivt) och Tuta + LED.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0