[MTG] Typhänder


Jag tänkte gå igenom lite sjukortshänder, där frågan helt enkelt är om man skall keepa eller ta en mulligan. Premisserna är att man möter en okänd motståndare i duell 1 men det kan även vara intressant att avgöra ifall man keepat i duell 2. De flesta händerna är medvetet tveksamma för att sätta geniknölarna i knugg.

Leklista för T.E.S finns någonstans här i bloggen men i stora drag kan man säga att korten är indelade i 4 kategorier:

  • Mana (länder, ritualer, moxar och LED)
  • Tutors (infernal och burning wish)
  • Disruption (duress och chant-effekter)
  • Cantripps (brainstorm och ponder)

Övningen är både för min egen skull men också för att se hur folk tycker/tänker i ämnet. Målet är såklart vara att ha ett system som man kan följa när man mullar och således kunna undvika "dumma" tankegångar.

Händerna är helt slumpade och är fotade under en guldfisk-session hemma vid köksbordet. Några intressanta saker att tänka på när man skall utvärdera händerna:

  • Vad är det som saknas för att keepa?
  • Vad behöver eventuella cantripps hitta?
  • Finns det några lekar man hade keepat mot om det varit duell 2?
  • Hade man keepat om man varit on the draw?
Då kör vi igång. Fundera lite själv innan du läser vad jag beslutade mig för.

HAND 1



Jag brukar börja med att räkna hur många kort handen har i varje kategori. Vi har två disruption, vilket är bra - det bryter igenom de flesta försvar. Vi har en av varje tuta som också är bra.

Det som saknas är manaaccelererande spells (ax), som är den viktigaste komponenten för att vinna tidigt. Runda 1 hade alltså varit Fetch > Ponder, som måste träffa en massa mana (helst ett land och 1-2 ritualer). I runda två hade vi behövt duressa/chanta vilket förmodligen hade dragit ut vinsten till tidigast runda 3.

Den här hade jag nog inte chansat på i en turnering. Kanske ifall moxen varit ett land.

HAND 2



Det här är en riktig nöthand med ordentlig chans för FTK (first turn kill).

Petal > Ritual > Ritual > Ad Nauseam

och dessutom inte spelat något land. Det enda som kan hindra vinsten är såklart FOW, som är ca 40% för en blå lek. Jag hade chansat i det här fallet, speciellt om jag var On the play.

HAND 3



Sånna här händer springar man in i ganska ofta. Massa cantripps och disruption med en bra manabas. Men ingenting som gör någonting. Det är ingenting jag hade keepat i duell 1, men den skulle kunna funka mot motståndare man vill "slow-rolla" eftersom man har gott om disruption.

Runda ett hade blivit Brass > Ponder, sedan börjat nöta ut motståndaren i runda 2 med duress och börja bygga bra händer med sina cantripps. Bra med brainstorm + fetch såklart.

HAND 4



En långsam hand helt klart. Alla komponenter förutom ax finns där, vilket gör att man förlitar sig på brainstorm + fetch lite för mycket. Träffar man ingenting då är man i topdeck mode - någonting man inte vill vara som combospelare.

Det här är "en sån där dålig hand" som man får för sig att keepa ibland. Träffar brainstorm rätt kan man klappa sig på axeln - gör den inte det irriterar man sig på det resten av turneringen. Det rätta tycker jag är att mulla.

HAND 5



Ingen blå mana är det första jag tänker här. Och ingen dark ritual till tutan. Vi är alltså begränsade till att duressa i runda 1 och sen hoppas på en blå mana (13 kort) eller dark ritual (som gör 8 gobliner med EtW). Det är inte tillräckligt bra enligt mig.

Hade jag varit On the draw hade jag hamnat i den onda tanken att man kan topdecka bra och förlita sig på brainstorm/ponder. Jag tror fortfarande inte handen är tillräckligt bra dock.

HAND 6



Påminner ganska mycket om förra handen? Bra, vi börjar se mönster. Här har vi tillgång till blå mana men det gör fortfarande inte handen tillräckligt bra i en första duell. Värt att notera är att efter en brainstorm och en duress har vi bara en counter på Gemstone Mine kvar och träffar vi ingen fetch (4 st) måste vi leva med korten på toppen av libban.

HAND 7



Vid ett första ögonkast faller den här handen inom ramarna för de tidigare två. Mönster. Ponder måste träffa ax och det hade varit bra med en extra duress så att petal + chant håller oss säkra hela vägen in i mål.

Sammanfattning

En optimal hand vinner såklart i runda 1 och det är ju det man hoppas på, men som man ser saknas ofta en komponent (mana, tuta, disruption) för att kunna göra det. Saknas det mer än en komponent är det oftast givet att mulla handen.

I nästa avsnitt skall jag borra ner mig i runda 2 istället - en runda man ofta hamnar i som magicspelare :p. Så håll ögonen öppna och kommentera gärna.

[Soul Calibur 5] Bästa karaktärerna


Efter i runda slängar 250 matcher börjar man kunna utröna vilka de bästa karaktärerna är. Varesig man möter en total nybörjare eller ett proffs får man alltid problem med samma karaktärer. Många av dem dyker dessutom upp på listan över "enklast att använda". Skäms på er! Att förlora mot en duktig spelare är en sak (Hilde, Raphael, Sigfried ..) men att förlora mot någon som bara spammar en knapp är rätt irriterande.

Min lista har ni här:

1. Natsu
Överlägset snabbast och enklast att komba med. Hon är osynlig hälften av tiden och teleporterar sig. Det känns som att en medelbra spelare omöjligt kan förlora med Natsu.

2. Pyrrha
Kräver noll skill och ger mest skada snabbast. Lär dig hennes 2-3 bästa attacker och det blir väldigt svårt att slå dig.

3. Mitsurugi
Ja han ligger fortfarande kvar .. inte så konstigt. Alla attacker är snabba och ger mycket skada. Ingenting går att sidesteppa mot och man måste komba sig igenom hela fighten för att slippa ligga på rygg. Släng sedan in några kast och du är som 95% av alla andra n00bs på nätet.

4. Leixia
Alltid varit rankad som en av de allra bästa karaktärerna och är fortfarande det. Snabb och stabil. Ingen nybörjarkaraktär utan en karaktär med potential.

5. Viola
Den här karaktären är ny och det kan vara min ovana vid henne som talar. Men hon är ju helt sjuk! Löjlig som fan också med hennes boll - JA hon har en boll istället för ett riktigt vapen. Förutom att hålla koll på en supersnabb karaktär har man en boll som helt random anfallen en från där den befinner sig. Hon måste ju vara dubbelt så bra då ..

[PS3] Soul Calibur 5


Som en blixt från klarblå himmel! 

Jag älskade verkligen Soul Calibur 4 och spenderande alldeles för många timmar på online-fighter men hade ingen aning om att en uppföljare var på väg! Positiv överaskning tänkte jag och köpte spelet på studs. Det har ju trots allt alltid varit mitt favoritspel i kategorin.

På det stora hela är spelet väldigt likt de tidigare spelen men skiljer sig markant på ett par punkter. Jag tänkte dela med mig av vad jag tycker om spelet efter mina första (i runda slängar) hundra fighter online.




Design

Spelet har blivit lite snyggare och ger mer visuell feedback än tidigare. Det här är ingenting jag egentligen bryr mig om men lite trevligare är det väl antar jag.

Möjligheten att skapa egna karaktärer har alltid varit bra men nu är det ytterligare lite bättre. Utöver att i detalj kunna välja utrustning, kropp och färger kan man nu lägga mönster och loggor på all utrustning vilket gör möjligheterna oändliga!

Karaktärerna har stuvats om rejält och det är bara ca hälften som finns kvar från föregångaren. Gästspelande karaktär är Ezio från Assassins Creed och han är väldigt populär online. En ny "mätare" för varje karaktär har lagts till, som ger ett mått på dess styrka, snabbhet, räckvidd och - viktigast av allt - "ease of use"! Äntligen kan man få säga att man spelar med en mer svårkontrollerad karaktär än motståndaren.

(Som alla vet förlorar man ju inte mot spelaren som spelar Mitsurugi utan mot Mitsurugi som lättspelad karaktär ;) )

Kontroll

Ett par attacker har såklart bytts ut för varje karaktär, vilket gjort vissa lite bättre och vissa lite sämre. Ingenting att gräma sig över utan det är bara att spela på och anpassa sig.

Någonting jag har märkt av är att kontrollerna släpar lite vilket ibland gör det svårt att utföra vissa förhållandevis enkla attacker. Detta gäller inte bara online utan även i offline-läget.

Betyg

Eftersom jag spelat föregångaren så mycket blir skillnaderna väldigt tydliga för mig vilket gör omställningen ganska svår. Trots det är jag jättenöjd med spelet och det är extra kul i början eftersom det är mycket folk som spelar online. Ranking-systemet har förbättrats och man kan filtrera matcher till t.ex bara europa för att slippa lagg.

Det är beroendeframkallande på så sätt att man "bara skall köra en match till" ända in på småtimmarna.

Spelet är för mig 4/5.


PS.

Vill ni lägga till mig på PSN har jag c_wester som id

Jag spelar bara Raphael ;)

DS.


RSS 2.0