[PS3] Soul Calibur 5


Som en blixt från klarblå himmel! 

Jag älskade verkligen Soul Calibur 4 och spenderande alldeles för många timmar på online-fighter men hade ingen aning om att en uppföljare var på väg! Positiv överaskning tänkte jag och köpte spelet på studs. Det har ju trots allt alltid varit mitt favoritspel i kategorin.

På det stora hela är spelet väldigt likt de tidigare spelen men skiljer sig markant på ett par punkter. Jag tänkte dela med mig av vad jag tycker om spelet efter mina första (i runda slängar) hundra fighter online.




Design

Spelet har blivit lite snyggare och ger mer visuell feedback än tidigare. Det här är ingenting jag egentligen bryr mig om men lite trevligare är det väl antar jag.

Möjligheten att skapa egna karaktärer har alltid varit bra men nu är det ytterligare lite bättre. Utöver att i detalj kunna välja utrustning, kropp och färger kan man nu lägga mönster och loggor på all utrustning vilket gör möjligheterna oändliga!

Karaktärerna har stuvats om rejält och det är bara ca hälften som finns kvar från föregångaren. Gästspelande karaktär är Ezio från Assassins Creed och han är väldigt populär online. En ny "mätare" för varje karaktär har lagts till, som ger ett mått på dess styrka, snabbhet, räckvidd och - viktigast av allt - "ease of use"! Äntligen kan man få säga att man spelar med en mer svårkontrollerad karaktär än motståndaren.

(Som alla vet förlorar man ju inte mot spelaren som spelar Mitsurugi utan mot Mitsurugi som lättspelad karaktär ;) )

Kontroll

Ett par attacker har såklart bytts ut för varje karaktär, vilket gjort vissa lite bättre och vissa lite sämre. Ingenting att gräma sig över utan det är bara att spela på och anpassa sig.

Någonting jag har märkt av är att kontrollerna släpar lite vilket ibland gör det svårt att utföra vissa förhållandevis enkla attacker. Detta gäller inte bara online utan även i offline-läget.

Betyg

Eftersom jag spelat föregångaren så mycket blir skillnaderna väldigt tydliga för mig vilket gör omställningen ganska svår. Trots det är jag jättenöjd med spelet och det är extra kul i början eftersom det är mycket folk som spelar online. Ranking-systemet har förbättrats och man kan filtrera matcher till t.ex bara europa för att slippa lagg.

Det är beroendeframkallande på så sätt att man "bara skall köra en match till" ända in på småtimmarna.

Spelet är för mig 4/5.


PS.

Vill ni lägga till mig på PSN har jag c_wester som id

Jag spelar bara Raphael ;)

DS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0