[PS3] Uncharted 3 - Drake's Deception

Uppföljaren som under hela året spekulerats till 2011 års bästa spel smäller, men inte lika högt som jag hade hoppats.

Spelet är precis lika vackert som man hoppats på. Vid flera tillfällen stannar man upp bara för att titta sig omkring och ta in allt det arbete Naughty Dog har lagt ner på de fantastiska miljöerna.

Röstskådespeleriet är som vanligt branschens överlägset bästa och karaktärerna bjuder på lika mycket humor som vanligt. Sättet som Drake interagerar med omgivningen har finslipats och det känns otroligt verklighetstroligt. Han stödjer sig mot väggar, tittar sig omkring och trillar omkull precis som en riktig människa skulle gjort.

En sak som jag stört mig på är att Drake fortfarande inte söker skydd som jag säger till honom. Alltför ofta ställer han sig intill en närliggande väg istället för att ducka bakom skydd och man blir snabbt kanonmat. Det kan också vara svårt att bedöma höjder i spelet vilket flera gånger leder till att man hoppar mot sin död i god tro om att det var just det hållet man skulle för att ta sig vidare. Tillsammans utgör nog feltagna skydd och felhopp circa hälften av alla dödsfall i spelet. För mig som alltid försöker sig på en perfect run är det ganska irriterande.

Spelet kändes lite kort i förhållande till de andra men det kan bero på att jag satt ensam och spelade den här gången. Hard difficulty gick ganska enkelt så jag hoppas på att den svåraste graden bjuder på mer motstånd. Jag har precis kommit till Mellanöstern på den (crushing).

På det stora hela är dock spelet en fröjd att spela igenom och känslan av att delta i en interaktiv film är verkligen den perfekta beskrivningen. Ingenting man vill missa, kärt folk. 



EDIT:
Spelet har SJUUUKT dåliga respawn-punkter. I princip alla strider (för mig) gick till så här:

Man smyger in, gör 5-6 backstab-kills som tar galet mycket tid och planering. Egot är på topp och man samlar på sig en massa göttiga extravapen och ska precis klara av hela nivån. MEN. Någon lyckas skjuta dig i huvudet med en shotgun och du respawnar MITT i smeten, alla har levt upp (även de man backstabbat snyggt som fan) och alla vapen är borta.

Man får inte ens chansen att göra om alla snygga backstabs igen utan måste sitta där bakom det jävla dåliga skyddet och dö 50 gånger innan man kommer vidare. Det här är så jävla dåligt att det sänker spelet från en 5 till 4.

[iOS] Zombieville 2

Zombieville 1 var, som jag beskrivit i ett äldre inlägg, ingen höjdare. Enkelspårigt och idélöst tror jag var min slutgiltliga dom. Men uppföljaren har anlänt och det med en rejäl makeover!

Några av de största förändringarna som jag ser det är:


Varierande motstånd

Det finns nu fler typer av zombies. Zombies som sprängs, zombies med avståndsattacker mm. Dessutom har det lagts mycket mer möda på att göra spelet snyggt och varierande. Zombies dör på massvis med olika sätt och grafiken har fått sig en schysst boost i rätt riktning.

Större vapenutbud

Det första spelet hade ganska mycket vapen, men problemet var att det gick snabbt (och lätt) att samla ihop alla och efter det blev spelet snabbt tråkigt. Nu kan man uppgradera varje vapen i fem nivåer samt att ett flertal nya vapen lagts till. Utöver detta finns det en uppsjö av skills, som gör din karaktär bättre på att hantera vissa vapentyper, tåla mer stryk, springa snabbare och så vidare. Att köpa, uppgradera och skilla upp sig är dessutom otroligt dyrt, vilket gör att spelet tar lång tid att klara.

Tempot

Spelet har fått sig en total makeover i gameplay. Istället för att springa på en endimensionell gata och överleva så länge som möjligt skall man istället döda så mycket zombies som möjligt på en förbestämd tid. Till en början blir det lite en kamp för att överleva men då man har maxat alla sina vapen övergår det snabbt till en zombiejakt, där långa sekvenser av zombiedödande ger bonuspoäng. Det blir ett hektiskt, intensivt skjutande där minsta felsteg snabbt gör dig omringad och uppäten.

På det stora hela är jag imponerad över vilken förändring som Mika faktiskt lyckades göra med spelet och hur bra det blev i slutändan. Mitt första intryck var faktiskt att "fy fan va dyrt allting är". Och det var det faktiskt fram tills första patchen, som kom redan efter en vecka. Nu droppar zombies mycket mer pengar och varje drop är värd mycket mer, vilket gör att det EVIGA grindande som krävdes i början nu är mycket mindre tidsödande.

Till sist tänke jag prata om vilka "builds" jag testat hittils och mina tankar kring dem. Värt att säga kan vara att genom att köpa en ny karaktär, förutom att ändra utseende, egentligen bara gör att man kan tilldela dem olika "builds" och därmed slippa att behöva eqippa om vapen och skills mellan varje spel.



Shotgun

Ett måste för att hantera närgångna zombies i grupp. Ett fullt uppgraderat shotgun med tillhörande maxad "Huntsman" skill gör att man one-shottar vissa typer av zombies samt två-shottar allt utom den allra största (som kräver tre skott). På maxnivå har man hela 40 skott, vilket räcker länge. Gå absolut inte in i strid utan den här bössan =).

Dual Pistols (maxuppgraderad Pistol)

Den femte stjärnan dubblerar firing speed, vilket gör att vapnet i princip fungerar som ett automatvapen (fast man behöver trycka för varje skott). Absolut underbart vapen som fungerar på alla avstånd och har gott om ammunition. Jag använde detta väldigt länge men hittade snart en (bättre) ersättare. Självklart skall pistolerna serveras med maxad tillhörande skill (Peacemaker).

Assault Rifle

Pistolerna är som sagt bra men ett maxuppgraderat assault rifle gör jobbet snabbare och enklare. Man slipper trycka för varje skott och kan istället koncentrera sig på att stå på rätt ställen och röra sig framåt. Den enda drawbacken med Assault Rifle är att den ger mindre skada på kort avstånd, men guess what - då har man ju sin shotgun ;).

Minigun

Jag var ju bara tvungen att ge den en chans när jag ändå hade "Full auto"-skillen maxad. Min förhoppning var att den skulle kunna ersätta Assault Rifle. Den är ju trots allt dyrare! Men ack så fel jag hade. Visst, den låter häftigt och fixar biffen, men inte alls lika snabbt som Assault Rifle. Dessutom rör man sig långsammare med den equippad vilket gör att man lätt blir omringad. Tyvärr.

Med-kit

Man tar väldigt mycket skada i det här spelet och banorna blir bara längre och längre. För mig som är så dålig är möjligheten att kunna få tillbaka lite liv ett måste. Ganska billig att maxa också.

Ninja-build

Det här är ju också en sån där build som man bara måste testa. Maxuppgradera yxan till en katana, maxa Ninja (meleé-skada) och börja hacka. Man ger ganska mycket skada med svärdet men det är alldeles för dåligt på det stora hela. Kommer en zombie ovanifrån kan man inte slå på den utan att backa snett uppåt, samt att man blir träffad alldeles för ofta, vilket avbryter döda-sekvenser. Häftigt men inte så värst bra.

Jag har inte haft tid att testa alla de olika skillsen än (förutom de vapen-relaterade), men de som jag tycker fungerar bra är Sprint (rör dig snabbare) och Body Armor (ökat liv).



Betyget blir en 4/5.

RSS 2.0