[PS3] Uncharted 3 - Drake's Deception

Uppföljaren som under hela året spekulerats till 2011 års bästa spel smäller, men inte lika högt som jag hade hoppats.

Spelet är precis lika vackert som man hoppats på. Vid flera tillfällen stannar man upp bara för att titta sig omkring och ta in allt det arbete Naughty Dog har lagt ner på de fantastiska miljöerna.

Röstskådespeleriet är som vanligt branschens överlägset bästa och karaktärerna bjuder på lika mycket humor som vanligt. Sättet som Drake interagerar med omgivningen har finslipats och det känns otroligt verklighetstroligt. Han stödjer sig mot väggar, tittar sig omkring och trillar omkull precis som en riktig människa skulle gjort.

En sak som jag stört mig på är att Drake fortfarande inte söker skydd som jag säger till honom. Alltför ofta ställer han sig intill en närliggande väg istället för att ducka bakom skydd och man blir snabbt kanonmat. Det kan också vara svårt att bedöma höjder i spelet vilket flera gånger leder till att man hoppar mot sin död i god tro om att det var just det hållet man skulle för att ta sig vidare. Tillsammans utgör nog feltagna skydd och felhopp circa hälften av alla dödsfall i spelet. För mig som alltid försöker sig på en perfect run är det ganska irriterande.

Spelet kändes lite kort i förhållande till de andra men det kan bero på att jag satt ensam och spelade den här gången. Hard difficulty gick ganska enkelt så jag hoppas på att den svåraste graden bjuder på mer motstånd. Jag har precis kommit till Mellanöstern på den (crushing).

På det stora hela är dock spelet en fröjd att spela igenom och känslan av att delta i en interaktiv film är verkligen den perfekta beskrivningen. Ingenting man vill missa, kärt folk. 



EDIT:
Spelet har SJUUUKT dåliga respawn-punkter. I princip alla strider (för mig) gick till så här:

Man smyger in, gör 5-6 backstab-kills som tar galet mycket tid och planering. Egot är på topp och man samlar på sig en massa göttiga extravapen och ska precis klara av hela nivån. MEN. Någon lyckas skjuta dig i huvudet med en shotgun och du respawnar MITT i smeten, alla har levt upp (även de man backstabbat snyggt som fan) och alla vapen är borta.

Man får inte ens chansen att göra om alla snygga backstabs igen utan måste sitta där bakom det jävla dåliga skyddet och dö 50 gånger innan man kommer vidare. Det här är så jävla dåligt att det sänker spelet från en 5 till 4.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0